Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.mu.edu.ua/jspui/handle/123456789/781
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСабадаш, Юлія Сергіївнаuk_UA
dc.date.accessioned2016-06-22T08:38:39Z-
dc.date.available2019-03-22T08:38:39Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://repository.mdu.in.ua/jspui/handle/123456789/781-
dc.descriptionСабадаш Ю. С. Постмодерністський роман як багатопластовий культурний код (на прикладі роману У. Еко "Маятник Фуко") / Ю. С. Сабадаш // Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія / за ред. К. В. Балабанова. – Маріуполь : МДУ, 2016. – Вип. 12. – С. 67–72.uk_UA
dc.description.abstractРозглядається постмодерністське світовідчування представлене у романі "Маятник Фуко" відомого італійського вченого та письменника Умберто Еко. Зазначено, що постмодерністський роман – це текст, побудований на текстах, багатопластовий культурний код, що потребує зусиль для прочитання. Наголошено, що поняттям "постмодернізм" все частіше визначають стан суспільства в цілому. Постмодернізм проголошує гасло "відкритого мистецтва", вільної взаємодії з усіма старими і новими традиціями. Це гра з цитатами, жанрами і стилями різних епох, зняття різниці між нормативним і ненормативним. Він встановлює партнерсько-ігрові відносини між читачем і автором, а гра та іронія стали невід’ємними якостями сучасної літератури. Підкреслено, що завдяки іронії роман У. Еко "Маятник Фуко" "стає одночасно і прикладом, і критикою". Іронія в даному випадку – кращий засіб доказу неспроможності претензій ренесансної моделі світосприйняття на роль нової універсальної метатеорії пізнання. Тому основний елемент світовідчування, що розкривається в романі Умберто Еко, це рівноцінність і рівнозначність усіх тимчасових вимірів – минулого, теперішнього і майбутнього. Причина всіх дискурсів про постмодернізм у кризі класичної моделі континуума, а новітні наукові відкриття та спрага духовного змушують шукати нові шляхи сприйняття часу.uk_UA
dc.description.abstractThe author of the article considers post-modernist mentality presented in the novel “Foucaul’s pendulum” by the famous Italian scientist and writer Umberto Eco. It is stated that a post-modernist novel is a text, which is built on the texts, has multilayer cultural code, that demands efforts for reading. It is stressed that the notion „post-modernist” very often implies a general state of the society. Post-modernism proclaims the motto of “open art”, of free cooperation with all old and traditions. This is a game with quotations, genres and styles of different epochs, removal of differences between normative and non-normative. It establishes cooperative and gaming relationship between the reader and the author, but punning and irony becomes integral features of modern literature. One of the basic ideas of the post-modernist aesthetics, according to Eco, is the intertextuality, which reveals itself in a new work in the form of the dialogical citation, parody, interpretation of familiar literary stories. One more programme thesis of the post-modernist conceptions of Eco: work has to unite problem and fun, to ground on the tradition of the literary classics and at the same time it doesn’t have to ignore the requirements and tastes of “mass culture”. Post-modernism, according to Eco’s conclusions, is the answer to modernism, which is missioned to return to the art aesthetic positions, lost by him and interest of the mass reader or viewer to it. A post-modernist novel is a text, which is based on the texts, a multilayer cultural code, which requires forces to read. The heroes of the “Foucaul’s pendulum” decode the mysterious script, feeling in a certain way how the hand of a murderer raises over them. Through the first chapters of Eco’s novel it’s necessary to get through the biting guard: overabundance of information, text eventfulness with little-known data, effect of expectation. The article underlines that due to the irony of the novel “Foucaul’s pendulum” “becomes an example and critics at the same time”. Irony in this case is the best way to prove the groundlessness of the claims of the Renaissance model of mentality onto the role of new universal metatheory of cognition. That’s way the basic element of equivalence of all temporal dimensions – of the past, present and future. The reason of all discourses about post-modernism is in the crisis of a classical model of the continuum but new scientific discoveries and thirst for spiritual enforces to search for new ways for accepting the time.en_US
dc.subjectпостмодернізмuk_UA
dc.subjectпостмодерністський романuk_UA
dc.subjectпостмодерністське світовідчуванняuk_UA
dc.subjectіроніяuk_UA
dc.subjectграuk_UA
dc.subjectвідкрите мистецтвоuk_UA
dc.subjectкультурний кодuk_UA
dc.subjectУ. Екоuk_UA
dc.subjectроман "Маятник Фуко"uk_UA
dc.subjectpost-modernismen_US
dc.subjectpost-modernist novelen_US
dc.subjectpost-modernist mentalityen_US
dc.subjectironyen_US
dc.subjectpunen_US
dc.subjectopen arten_US
dc.subjectcultural codeen_US
dc.subjectU. Ecoen_US
dc.subjectnovel “Foucaul’s pendulum”en_US
dc.titleПостмодерністський роман як багатопластовий культурний код (на прикладі роману У. Еко "Маятник Фуко")uk_UA
dc.titlePost-modernist novel as a multi-aspect cultural code (on the basis of U. Eco’s novel “Foucaul’s Pendulum”)en_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Сабадаш Юлія Сергіївна

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
postmodern_roman.pdf436,5 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.